شماره پروژه : ۱۹۳
عنوان پروژه : پایان نامه معماری نرم افزار
تعداد صفحات : ۸۹
شرح مختصر پروژه: امروزه یکی از مهمترین ویژگیهای هر سیستم نرمافزاری، کیفیت میباشد. با پیشرفتهای انجام شده و گسترش ابزارهای گوناگون برای توسعه نرمافزار، توسعه نرمافزارهایی که کارکردهای مورد نظر مشتریان را برآورده سازند، امری آسان و سریع گشته است. در حال حاضر، تفاوت بین دو نرمافزار را توانایی نرمافزارها در برآورده ساختن ویژگیهای کیفی مورد انتظار تعیین میکند.
در این گزارش، معماری نرم افزار و تعاریف آن مورد بررسی قرار گرفته است. سپس عوامل موثر در طراحی معماری نرم افزار معرفی گردید و ویژگیهای یک طراحی خوب مشخص شد. سپس با توجه به ویژگیهای تعیین شده برای یک طراحی خوب، روشهای طراحی معماری نرمافزار برای دستیابی به ویژگیهای کیفی مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت.
پس از بررسی روشهای گوناگون طراحی، ویژگی کیفی قابلیت تغییر به عنوان نمونهای از ویژگیهای کیفی اثرگذار در معماری نرم افزار معرفی گردید. و مواردی نظیر تاکتیکهای دستیابی و روش ارزیابی آن ارائه شد. سپس یک سیستم به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردید و یک سناریو قابلیت تغییر در آن با استفاده از تاکتیکها و روشهای معرفی شده، طراحی شد. در طراحی سعی گردید از روشی استفاده گردد که امکان انجام خودکار آن بدون نیاز به دانش ویژه انسانی در زمینه ویژگی کیفی مورد نظر فراهم گردد.
معماری نرم افزار یک برنامه یا سیستم کامپیوتری، ساختار یا ساختارهایی از سیستم می باشد، که در برگیرنده اجزاء، صفات قابل مشاهده آن اجزا و ارتباط بین آنها باشد[Bass 03] . معماری نرمافزار شامل اولین تصمیمات طراحی سیستم میباشد و این تصمیمات زیربنای فعالیتهای طراحی، پیادهسازی، استقرار و نگهداری سیستم میباشد. همچنین معماری نرمافزار، اولین عنصر قابل ارزیابی در فرایند توسعه نرمافزار میباشد[Bass 03]. بنابراین برای طراحی سیستمی که نیازهای کیفی مورد نظر را برآورده سازد، تولید معماری نرمافزار اولین گام در دستیابی به کیفیت در نرمافزار و همچنین ارزیابی ویژگیهای کیفی است.
با گسترش روز افزون استفاده از مدلهای فرایند مبتنی بر معماری، طراحی معماری نرم افزار اهمیت ویژهای یافته است. یک طراحی معماری خوب، طراحی است که نیازهای کیفی مورد انتظار مشتری را برآورده نماید. در این گزارش روش های گوناگون طراحی معماری نرم افزار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس ویژگی کیفی قابلیت تغییر به طور دقیق و جزئیات معرفی خواهد شد و سپس معماری یک سیستم مطالعه موردی با دیدگاه دستیابی به قابلیت تغییر طراحی خواهد شد.
فهرست مطالب پایان نامه معماری نرم افزار
۱ مقدمه ۴
۲ معماری نرم افزار چیست ؟ ۵
۲-۱ تعاریف پایه در معماری نرم افزار. ۶
الگوهای معماری یا سبکهای معماری. ۶
مدل مراجع. ۶
معماری مرجع. ۶
۲-۲ دیدگاه های معماری. ۷
دیدگاه Bass. 7
دیدگاه ۴+۱٫ ۸
دیدگاههای دیگر. ۸
۳ طراحی معماری نرم افزار. ۹
۳-۱ کارکردهای سیستم و معماری نرمافزار. ۹
۳-۲ ویژگیهای کیفی. ۹
۳-۳ ویژگیهای کیفی سیستم ۱۰
۳-۴ سناریوهای ویژگیکیفی. ۱۰
۳-۵ ویژگیهای کیفی کسب و کار. ۱۱
۳-۶ ویژگیهای کیفی معماری. ۱۲
۳-۷ یک طراحی معماری خوب باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟ ۱۲
۳-۸ دستیابی به ویژگیهای کیفی. ۱۲
تاکتیکهای معماری ۱۲
الگوهای معماری. ۱۴
ارتباط تاکتیکها و الگوهای معماری. ۱۵
۴ روشهای طراحی معماری نرم افزار. ۱۶
۴-۱ طراحی مبتنی بر ویژگی. ۱۶
۴-۲ طراحی به کمک سبک های معماری مبتنی بر ویژگی ۱۷
۴-۳ طراحی با ملاحظات اقتصادی با استفاده از روش آنالیز سود هزینه ۱۹
۵ ویژگی کیفی قابلیت تغییر. ۲۳
۵-۱ تعریف قابلیت تغییر. ۲۳
۵-۲ مشخص نمودن نیازهای قابلیت تغییر با استفاده از سناریوهای کیفی ۲۳
۵-۳ مدل سازی قابلیت تغییر در سطح معماری نرم افزار ۲۴
۵-۴ تاکتیکهای قابلیت تغییر. ۲۴
۵-۵ تاکتیکهایی که تغییرات را محلی میکنند. ۲۵
۵-۶ تاکتیکهایی که میدان دید وظایف را کاهش می دهند. ۲۶
۵-۷ تاکتیکهایی که از پخش شدن تغییرات جلوگیری میکنند. ۲۶
۵-۸ ارزیابی قابلیت تغییر. ۲۷
ارزیابی نحوه اختصاص وظایف.. ۲۷
ارزیابی وابستگی بین ماژولها ۲۷
انواع وابستگی. ۲۷
نحوه بازنمایی وابستگیها ۲۹
روش Brute-force. 29
استفاده از بستار انتقالی. ۲۹
استفاده از روشهای بهینه سازی. ۳۰
استفاده از جدول وابستگیها ۳۰
۵-۹ تصمیم گیری نهایی در مورد طراحی ویژگی کیفی قابلیت تغییر. ۳۰
۶ مطالعه موردی. ۳۱
۶-۱ مرحله ۱ – انتخاب یک سناریو حقیقی. ۳۱
۶-۲ مرحله ۲ – بررسی نوع سناریو حقیقی ۳۱
۶-۳ مرحله ۳ – انتخاب چهارچوب استدلال مناسب.. ۳۲
۶-۴ مرحله ۴ – مشخص نمودن پارامترهای محدود و آزاد ۳۴
۶-۵ مرحله ۵ – مشخص کردن تاکتیکهای وابسته به پارامترهای آزاد ۳۵
۶-۶ مرحله ۶ – اختصاص مقادیر اولیه به پارامترهای آزاد ۳۶
۶-۷ مرحله ۷ – انتخاب تاکتیکها و به کاربردن آنها برای دستیابی به پاسخ مناسب ۳۶
استفاده از کامپایلر به عنوان واسط. ۳۸
استفاده از سیستمعامل به عنوان واسط. ۳۸
۶-۸ مرحله ۸ : اختصاص مسئولیتها به عناصر معماری. ۳۸
۷ خلاصه و نتیجه گیری. ۴۰
۸ مراجع. ۴۱
——————-——————-—–—-— ۲۰milkham.com ———-—–———-———-—————
دانلود مستقیم : پایان نامه معماری نرم افزار
رمز عبور فایل : www.20mikham.com
منبع فایل : ۲۰میخوام
——————-——————-—–—-— ۲۰milkham.com ———-—–———-———-—————